zondag 26 augustus 2018

Ontroering van het hart

Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij. Johannes 14 : 1

Jezus Christus is met Zijn discipelen en ze hebben het avondmaal achter de rug.
Judas was vertrokken om zijn duistere plan uit te voeren. En Petrus werd bestraft om zijn betuiging van standvastigheid, dat hij belooft zijn leven voor Hem te geven als het nodig is.
Ach, hij was oprecht, maar onstandvastig. Jezus Christus kent ons beter dan iemand anders.



De discipelen begonnen ontroerd te worden. Ze kwamen in deze verzoeking.
Ze waren bezorgd en angstig. 
Christus zag het. Hij is bekend met al de verborgen moeite en pijn. Ook die van ons.
Met de wond, die bloedt. Hij kent de zorgen en het verdriet, waardoor Zijn volk in gevaar is om in te verdrinken. Hij kent de benauwdheden van de ziel. Vele dingen werken eraan mee om de discipelen te ontroeren. Maar toch moet het niet de overhand hebben, zodat we er door overweldigd worden. en dat ons blijdschap in Hem er door verstoord wordt.
Psalm 42 zegt het ook. Wat buigt gij u neer, o mijn ziel! en zijt onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen van Zijn aangezicht. 

Jullie, die Mijn discipelen en volgelingen zijn, hoe anderen ook overstelpt worden door de smarten en rampen van de tegenwoordige tijd, jullie moeten het niet zijn, want jullie weten beter. Laat de kinderen Sions zich verheugen over hun Koning. Hierin moeten Christus discipelen meer doen dan anderen. Ze moeten hun geest rustig houden, wanneer alles om hen heen onrustig is. Het middel is geloof. Gelooft in God, gelooft ook in Mij, en in Mijn Middelaarschap. 
De rechtvaardige zal door het geloof leven.
De blijdschap van het geloof is het beste geneesmiddel.
Zo ik niet had geloofd.....ik ware vergaan.



Hij is de Trooster. Die je in alles wil helpen en je het beste kan troosten als alles teveel wordt. 
Want we zijn mens. En God kent ons als geen ander. Hij weet hoe we zijn. Als veel verdriet en moeilijkheden op ons pad komt richt je ogen dan omhoog. Daar is uitkomst te verwachten. Van Hem alleen. Blijft in Hem! Vertrouw op Hem! In Jezus Christus is alleen uitkomst te verwachten op Zijn wijze naar Zijn wil. God zij dank! En prijs Hem om wie Hij is en wat Hij voor ons gedaan heeft en nog doet. En vergeet Jezus Christus niet te danken!

2 opmerkingen: