vrijdag 7 december 2012

Advent (2)

We leven naar het Kerstfeest toe. Zondag is de tweede adventszondag.
Denkend aan Jezus Christus, Die naar deze aarde kwam om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.
(Lukas 19: 10).

Gods opzoekende liefde  begint al bij Adam. Als Adam en Eva gezondigd hebben en van de boom gegeten hebben, waarvan ze niet mochten eten. Dan verbergen ze zich, ook al hadden ze een schort van vijgebladeren gemaakt. Ze konden Hem niet ontmoeten.

Dan komt God. God zoekt Adam en daarin ook Eva. God zegt: 'Waar zijt gij?' Daar zie je Zijn opzoekende liefde. Het begint van God vandaan. Niet Adam zoekt God. Nee, God zoekt Adam.

Hij en Eva geven een ander de schuld en eigenlijk bedoelen ze daarmee God de schuld te geven.
Maar God geeft een belofte, waarin  impliciet Jezus Christus verkondigt wordt.
En dat Hij komen zal en de duivel zijn kop zal vermorzelen. En ze krijgen ook straf. Want God kan onze zonden niet ongestraft laten.

Toch zijn Adam en Eva uit de duisternis tot het Licht gebracht. Hoe weten we dat?
Christus heeft hen bekleed. Er zijn daardoor dieren gedood voor een offer.
Als we dat doortrekken. Christus is een offer geworden voor Zijn volk. Hij droeg de zonden van Zijn volk aan het kruis om de weg vrij te maken tot Zijn Vader.

Ook zien we Gods opzoekende liefde in Kaïns leven. Wanneer hij offert is zijn offer niet eerlijk, want hij heeft God niet lief. Hij doet alsof. Abel's offer is wel oprecht. Hij heeft de Heere lief, hij offerde in geloof en bracht de Heere een zoenoffer, het bloed was gestort  tot vergeving  van zonden, waarmee hij zich als zondaar erkende. Hij bad Gods toorn af en smeekte om Zijn gunst. Hij vertrouwde op de belofte van een Verlosser.

Abel gaf het beste wat hij had. Kaïn niet, hij gaf wat hem voor de hand kwam.
En als God dan het offer van Abel aanziet en van Kaïn niet, dan is Kaïn boos.
Dan komt God met Zijn opzoekende liefde naar Kaïn toe en redeneert hier met Kaïn om hem te overtuigen van de zonden en de dwaasheid van zijn boosheid om meer kwaad te voorkomen. Het is Gods lankmoedigheid en Zijn goedheid, dat Hij zo teer sprak met zo'n slecht man, in deze zaak. Niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. God ziet het hart aan.
Kaïn had geen reden om boos te zijn op God, hij had alleen maar reden boos te zijn op zichzelf.

God komt naar Kaïn 'Indien gij thans wèl doet, indien gij berouw hebt van uw zonden, uw hart en uw leven verbetert, en uw offer brengt op een betere wijze; indien gij niet slechts doet wat goed is, maar het goed doet, dan zult gij nog aangenomen worden. Uw zonden zal worden vergeven worden, uw vertroosting, uw rust hersteld worden. Zie hier de uitwerking van het tussenbeide treden van een Middelaar tussen God en mens! 
Wij staan niet op de grondslag van het eerste verbond, dat geen plaats liet voor berouw, maar God heeft ons nieuwe voorwaarden gesteld. Hoewel wij, overtreden hebben, zullen wij, indien wij berouw hebben en ons bekeren, barmhartigheid krijgen. 
Zie hoe vroeg het Evangelie werd verteld en aangeboden werd zelfs aan één van de voornaamste der zondaren.

Er is nog veel meer te zeggen over Gods opzoekende liefde en over Kaïn, maar ik zal het hier nu bij laten.

Hoe is het bij jou?  Is God al in je leven gekomen? 
Heb je Zijn opzoekende liefde al waargenomen in je leven?
En wat heb je er meegedaan?

3 opmerkingen:

  1. Wat een liefde van God, de Vader,dat Hij ons zoekt, Zijn liefde bekend wil maken, omdat Hij zoveel van ons houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, je hoort mensen wel eens zeggen 'ik heb God gevonden', alsof Hij verdwaald was ofoz, het is God die ons wil vnden en daarom roept! Ik heb geantwoord, ja, ik wil!
    Mooi stukje Nelly, groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen