woensdag 23 mei 2018

Wat houdt het nu in als de Heilige Geest in je woont?

Wat houdt het nu in als de Heilige Geest in je woont?

Het is net Pinksteren geweest. 
Pinksteren, waar men denkt aan de uitstorting van de Heilige Geest.
De eerste keer was, nadat Jezus naar de hemel was gegaan en Hij Zijn discipelen had beloofd dat de kracht van de Heilige Geest over hun komen zou en ze Zijn getuigen zouden zijn. 
Ze gingen toen naar Jeruzalem en in de opperzaal waren ze allen eensgezind volhardend aan het bidden en aan het smeken. Ze waren bij elkaar op het Pinksterfeest en werden vervuld met de Heilige Geest. Het werd gezien en gehoord. (verdeelde tongen als van vuur zat op een ieder van hen en zij spraken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken)


Hoe zit dat nu dan tegenwoordig?
Je hoort toch niet meer dat er bij iemand verdeelde tongen als van vuur worden gezien.
Wel hoor je dat ze in tongentaal spreken, wanneer ze door de Heilige Geest gedoopt zijn. (zo wordt dat genoemd) En de discipelen deden grote wonderen in Jezus Naam. 
Hoe is dat tegenwoordig? Je hebt verschillende voorgangers/mensen waarbij grote wonderen gebeuren in Jezus Naam. 
Daar kom ik straks nog op terug.

We gaan eerst naar Romeinen 8. Daar gaat het over de Geest van aanneming. 
'Zo is er dan geen verdoemenis voor hen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.' 
'Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.'

Wat is nu weer naar het vlees wandelen? Allen die vleselijke lusten en genegenheden onderhoudt zoals; overspel, hoererij, onreinheid, ontuchtigheid, afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke. (Galaten 5 : 20,21)
Wanneer je naar het vlees leeft en blijft leven zal dat tot de eeuwige dood leiden.
Het vlees staat namelijk recht tegenover de Geest, tenzij je wederom geboren mag worden.
Dan is er een vernieuwing van je geest door Zijn Geest, Die in je komt wonen. 
Je oude natuur is niet weg en daar heb je strijd mee te leveren.
Maar wanneer je die oude natuur onder de leiding van Zijn Geest mag brengen, telkens weer, verandert dat jouw leven. Dan ga je dingen in je leven opruimen, dan ga je in je leven dingen veranderen alleen vanuit Zijn Geest, anders red je het niet. 
Maar God zegent je daar wel in, als je dat gaat doen.
Want Hij wil woning maken in je hart, wanneer je hart volkomen is voor Hem.
Wanneer je met al je schuld en zonden bij het kruis bent gekomen. En vergeving hebt ontvangen door Jezus Christus. Dan mag je een kind van God zijn.
Dan zal de Geest Gods je leiden.  En dan zal dat in de vruchten openbaar komen.
Zoals: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof , zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5 : 22)


Wanneer de Geest van God in je hart komt wonen maakt Hij grote schoonmaak in je hart en in je leven. Hij leert je zoveel dingen wat van eeuwige waarde is. Een leven met God is zo'n rijk leven! Daar kan niets tegenop! En je gaat groeien steeds dieper in Gods geheimenissen, hoe groot God is. Zelf word je steeds kleiner en Hij steeds groter in je eigen ogen.
De verwondering van Zijn Grootheid en Zijn Heiligheid, dat kun je niet in woorden omschrijven. En dat wil Hij met je delen, dat wil Hij je laten zien. Hij zegt tegen jou en mij: 'Kom'  Hij wil een relatie met jou, Hij wil je Zijn liefde tonen ook aan jou. Hij heeft ook voor jou zulke mooie, onuitsprekelijke dingen voor je klaarliggen. Hij heeft een plan voor je.
Geef je leven over, alles, je verstand, je wil, je geest, je ziel, je kracht, alles wat je maar bezit, alles is van Hem. En laat Hem er iets moois van maken. En wat voor mensen onmogelijk is, is voor God juist mogelijk! Dat is zo rijk! Je kunt alles aan Hem overlaten.


Nog even terugkomend op die wonderen. Er gebeuren tegenwoordig nog vele wonderen.
Allereerst elke dag is een wonder wanneer we gezond op mogen staan. Als we kunnen zien en horen, als we gezond mogen zijn, als we eten mogen hebben en drinken, als we onderdak mogen hebben. Hoevelen zijn er die het niet hebben. Het is een wonder van genade.
En daar kun je zoveel dingen aan toevoegen vanuit je eigen leven als je er maar bij stil wilt staan. God wil dat we er bij stil staan. Elke dag. En dat we Hem danken daarvoor, Hij geeft het immers! 
En als we nu kijken naar mensen die erg ziek zijn en inéén keer genezen worden? Kan dat nog wel? Het gebeurd wel toch? Ik zal u zeggen, het gebeurd regelmatig en God is nog steeds aan het werk. In mijn eigen leven heb ik het meerdere keren ondervonden.
Maar ook voor een ander dat God heel direct tegen mij sprak 'Neem uw beddeke op en wandel' En ik snapte er niets van. Ik dacht wat moet ik met dat woord. En dat 3 jaar. Toen kwam de morgen dat het heel nadrukkelijk weer tegen mij gezegd werd en ik bad: 'Heere, wat wilt U er toch mee zeggen, wilt U het mij dan kenbaar maken?' Na een kwartier belde iemand mij op met een beeldtelefoon. Hij sprak Engels en vertelde dat hij in het huis van zijn zus was, die verlamd was. En met dat hij dat uitsprak wist ik gelijk dat het woord voor haar was. Ik zei tegen hem, (evangelist) dat ik bepaald was bij een bijbelgedeelte en of hij het aan zijn zus wou voorlezen in haar eigen taal. Dat deed hij. Daarna vroeg ik hem of hij mij wou vertalen en tegelijk de beeldtelefoon naar haar wou draaien. Ik vroeg haar: Heb je Jezus Christus lief? Ja zei ze. Daarna zei ik: Weet je dat je zonden vergeven zijn in Jezus Christus? Ook daar zei ze ja op. Toen zei ik: Nu mag ik je zeggen: sta op en wandel in Jezus Naam. Jezus Christus zegt dit tegen jou, sta op en wandel. En ze stond op en liep voorzichtig.
Wanneer je dat dan zo ziet, dan kun je niet anders dan Hem prijzen. Wat is God groot!
God vraagt ons volkomen overgave en gehoorzaamheid en niets anders. God zal dat rijkelijk zegenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten