zondag 17 februari 2019

Geen andere goden

God, de Bevrijder

God bevrijdt het volk Israël uit Egypte na 400 jaar slavernij.





Deze bevrijding kwam enkel door Gods machtig ingrijpen. Daarna liet God hun zien, hoe het leven met Hem bedoeld was.
Deze volgorde van handelen is veelzeggend, ook voor ons!
Werkelijke vrijheid begint niet bij onze inspanningen, maar is het gevolg van wat God deed voor ons! Daarna gaf Hij ons de wet. Door genade ga je de wet houden. En je gaat niet de wet houden om genade te verkrijgen. Ik weet wel dat er veel mensen dat proberen te doen, maar dat zal nooit gaan. 



Het eerste gebod

'Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis uitgeleid heb. 
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.'

Het tweede gedeelte van het gebod 'Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben', wil zeggen dat je geen andere goden mag hebben naast God.





Eigenlijk zegt God hiermee: Stel je vertrouwen alleen op Mij en op niemand of niets anders.
Het volk Israël werd gelijk op de proef gesteld. Ze gingen de woestijn in, er was geen eten, drinken of kleding of schoenen of iets dergelijks. De wolkkolom ging voorop en de vuurkolom s'nachts. God wees hun de weg. En als Die stopte, mochten ze rusten.
Hij gaf hun eten in de vorm van manna en kwakkelen, Hij gaf water uit de steenrots.
Hij zorgde dag aan dag voor hun. 

Dan komen ze bij de berg Sinai waar God Zijn geboden geeft aan Zijn volk door middel van Mozes. Maar inmiddels maakt het volk een eigen god, die ze zelf maken en ze maken er een feest van. God? Die waren ze op dat moment vergeten.





Hebben wij (af)goden?
Hoe is dat nu bij ons? Hebben wij (af)goden? Velen die in de kerk zitten lachen misschien in zichzelf, nee, dat gebod is niet voor hen. Geen afgoden hoor, ze zien zich al knielen voor zo'n beeld, nee, daar doen ze niet aan mee. Maar is dat zo?
Tegenwoordig zien we veel Boeddhabeeldjes staan.
Staan ze ook bij jou thuis of in je tuin? Dat kan toch geen kwaad? Ik kniel er toch niet voor?
Weet je wanneer je zulke beeldjes in huis haalt of in je tuin ook deze geesten in huis haalt?
Velen worden ziek van zo'n beeldje. Vaak ook depressief. Hoe komt dat? Omdat er verkeerde geesten achter zitten. De geest van de satan. Wanneer deze beeldjes opgeruimd worden knapt men weer op. Dat is vele malen gebleken. Dus zo onschuldig zijn die Boeddhabeeldjes niet! 





Welke nog meer?
Maar wat voor afgoden hebben we nog meer dan? 
Het kan zijn je werk, je eigen zaak, je gezin, je kinderen, geld, seks, drank, drugs, mode,  je auto, woning, je tv, je computer, je iphone, enz. Maar ook werken voor de kerk kan afgoderij worden als het om je eigen eer gaat en niet alleen om Gods eer! Afgoderij is misplaatste toewijding, het hebben van een liefde, een prioriteit, een god die de plaats inneemt van de ware levende God. 
En dat wil God niet. Je kunt ook lezen hoe het volk Israël steeds weer afdwaalde en de afgoden diende en hoe dat Gods toorn opwekte. 
Wanneer je afgoden dient wordt je als hen: leeg en niets.

God kent ons hart beter dan wijzelf!
Omdat Hij ons hart beter kent dan wijzelf heeft Hij ook de tien geboden gegeven.
Hij had hen bevrijdt uit Egypte. Zo heeft Hij ons bevrijdt van de macht van de duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde; in Wie wij de verlossing hebben door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden. Kolossensen 1 : 13,14
Zonden en daden die een mens doet die tegenovergesteld zijn aan wat God van een mens verlangt, leiden tot slavernij. Als je dus kiest voor de zonden, wordt de macht van de zonden werkelijkheid. En daardoor ga je buiten de beschermende relatie met God staan en krijgt de boze, de duivel vrij spel en zul je merken dat slavernij/verslaving het gevolg is.




Je raakt verslaafd aan de zonden. Je zou wel anders willen, maar... 
Als je tot God roept is er van Gods kant vergeving en de bereidheid om je vrij te kopen.
Gods eigen Zoon neemt jouw plaats in. Hij werd slaaf zodat jij vrij kunt zijn om God lief te hebben. Als dat soort liefde je relatie tot God gaat bepalen, dan verdwijnt de gewoonte om te zondigen. Je gaat dingen doen die de wet vervullen. (Galaten 5 : 19-23)

Niemand kan twee heren dienen
Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet, blijft in eeuwigheid. 1 Johannes 2 : 15 - 17
Jezus zei in Mattheüs 6 : 24 'Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal de ene haten en de andere liefhebben, of hij zal de ene aanhangen en de andere verachten; gij kunt niet God dienen en de Mammon.'

Abraham werd geroepen uit Ur der Chaldeeën. Bij de goden vandaan. Op reis naar Kanaän.
Jakob zei tegen iedereen, zijn kinderen, zijn gehele huishouden: 'Doet weg de vreemde goden, die in het midden van u zijn, en reinigt u, en verandert uw klederen. En laat ons ons opmaken, en optrekken naar Bethel; en ik zal daar een altaar maken voor die God, Die mij antwoord ten dage van mijn benauwdheid, en met mij geweest is op de weg, die ik gewandeld heb. Genesis 35 : 2,3
Dit was allemaal nog voor de wetgeving!

Houden van en verafgoden
Waar zit de grens tussen deze twee?
Hoe kun je nu weten hoe je die grens overgaat? Dat je van iets een afgod maakt?
Het is belangrijk dat je op je hoede bent en het gevaar onderkent.
De duivel probeert je altijd slaaf te maken van.
Probeer voor jezelf een eerlijk antwoord te geven op de vraag: 'Kan ik leven zonder dit of dat, hem of haar?' Wees eerlijk tegenover God en vertrouw Hem die vraag ook toe.
Hij doorgrondt je hart en Hij kent je als geen ander.
Hij zal dan openbaren wat er werkelijk leeft in je hart en Hij kan je ook de kracht er voor geven, om te breken met de afgoden. Dan zul je rust en vrede ervaren in je hart, die alleen God kan geven. 

gebed
Doorgrond mijn hart Heere, U kent me als geen ander.
U weet of bij mij een schadelijke weg is. U weet of ik iemand of iets boven U stel.
Wanneer dat zo is, wilt U het mij dan duidelijk maken, dat ik daar dan niet blind voor ben en blijf. Want soms ben ik het niet bewust Vader, dat ik zo in beslag genomen word door wat anders, dat U niet meer op de Eerste plaats komt. Vergeef mij mijn zonden, was mij en reinig mij door Uw bloed en laat mij totaal op U vertrouwen, wat Uw weg ook is en waarheen U met mij wilt gaan, dat ik alleen maar mag zien op U, de Voleinder des geloofs, mijn Jezus, mijn Redder, mijn Verlosser, dat vraag ik U in Jezus Naam, Amen. 



3 opmerkingen:

  1. Goed uitgelegd. In de Bijbelstudie groep op fb kwam juist deze tekst voorbij. Ik heb toen wat dingen genoemd die ik hier terug lees. Alles kan een afgod worden. We moeten ons hart doorzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Aritha. En ook Ann,het is inderdaad zo dat we telkens weer ons hart moeten onderzoeken, want de duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende om te verslinden. En ons hart, als we niet waakzaam zijn is zo gauw afgeleid van Jezus Christus.

    BeantwoordenVerwijderen