zondag 16 augustus 2020

In het huis des Heeren verblijven (Psalm 23)

 Ik zal in het huis des Heeren blijven in lengte van dagen. Psalm 23 : 6 b

Deze psalm opende met vreugdevolle bewering: 'De Heere is mijn Herder.' Hier eindigt de psalm met de opgewekte verzekering:, Ik zal in het huis des Heeren verblijven in lengte van dagen.


Hier hebben we te maken met een schaap, dat zo volkomen tevreden is met haar lot, zo volkomen ingenomen met de zorg, die ze van de herder ontvangt, dat ze die voor geen goud meer wil missen. Omgekeerd is er ook van de kant van de herder een grote liefde voor zijn kudde gegroeid. Hij zou er nooit over denken om te scheiden van een schaap, dat zo volkomen tevreden is. De banden tussen herder en kudde zijn nu zo sterk, dat ze in de ware zin van het woord onverbrekelijk zijn geworden. 

Het woord 'huis', dat hier in de psalm wordt gebruikt, heeft een ruimere betekenis, dan de meeste mensen eraan zouden geven. Gewoonlijk bedoelen wij met het huis des Heeren, het heiligdom, de kerk, of de plaats van samenkomst van Gods volk. In een bepaald opzicht zal David dit ook wel in gedachte hebben gehad. Maar je moet bedenken, dat David het vanuit de gevoelens en belevenissen van het schaap schrijft, hier de activiteiten van de kudde een heel jaar overpeinst en probeert weer te geven.

Hij heeft ons meegenomen naar de grazige weiden, de stille wateren. Hij heeft het gehad over uw stok en uw staf en zo meer.

Ze zijn na lange tijd weer thuisgekomen en de kudde heeft het allemaal goed doorstaan. Wat hier kennelijk met huis bedoelt wordt is 'gemeenschap', of in dit geval 'de kudde van de Goede Herder' Het schaap is zo tevreden gesteld en voelt zich zo thuis bij de kudde waarbij het behoort, dat het nooit meer anders zou willen. En dat komt, omdat de herder zo waakzaam is en opmerkzaam en zo ijverig is. Altijd zorgt hij onvermoeibaar voor een uitzonderlijk goede verzorging. Nooit zal het schaap ergens tekort aan hebben. Het schaap weet dat de herder er is en in de grootste moeilijkheden en gevaren treed hij op en zo kunnen ze op hem vertrouwen en dat geeft een gevoel van rust en ontspannenheid en zekerheid. 

Een ander moet aan mijn rust en tevredenheid, die ik uitstraal kunnen zien dat ik een christen ben. Dat ik door genade bij de Goede Herder hoor, Jezus Christus. Ik hoef mij daar ook nooit over te schamen om dat te belijden, dat ik Hem toebehoor.

Ziet een ander iets van Zijn beeld in mijn gedrag en karakter? Voert mijn leven en wat ik te zeggen heb, hen naar Hem toe, en dus ook naar het eeuwige leven? Als dat zo is, dan kunnen anderen er ook naar gaan verlangen om eeuwig in het huis des Heeren te verkeren, wanneer ze zich geheel aan Hem overgeven. 

Als je dan ziet hoe het vergaat hen, die los van Christus leven... De oude wereld bestaat uit miserabele weidegronden en satan is een harteloze eigenaar, die geen zier om de ziel en het welzijn van de mens geeft. Onder zijn tirannie kwijnen talloos velen met hongerige, onvoldane, lege harten weg. Ze verlangen naar zorg, naar bijstand, naar echtheid, naar echte liefde.


Toch is er maar één weg. Het is de weg door Jezus Christus zelf: DE WEG.            De Goede Herder. Hij heeft gezegd: 'Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden. Johannes 9 : 10.

Leef voortdurend in het bewustzijn van Gods tegenwoordigheid. Er is een innerlijke zekerheid van de tegenwoordigheid van Christus, mij geopenbaard door Zijn Heilige Geest. Die Geest legt ons gedrag volkomen voor ons open. Het is belangrijk om die innerlijke stem van Zijn Geest te gehoorzamen. Voortdurend te weten, dat Jezus Christus in mijn leven is gekomen, stelt mij in staat een rijk leven te leiden door Jezus Christus en met Jezus Christus. 

Mijn leven krijgt diepere inhoud naarmate ik op de weg van het geloof vorder. Zelfs bij de kleinste beslissingen laat ik me leiden door Zijn Geest. En tegelijkertijd ervaar ik dat Hij altijd bij mij is. En ook al voel ik het niet altijd, ik weet het wel. Hij omgeeft mij met Zijn genade. Mijn leven is voor Hem een open boek. Hij doorgrondt mij. Hij weet van tevoren waarmee ik te maken krijg. Hij waakt over mij met bewogenheid en zorg, omdat ik Zijn eigendom ben en dat zal duren tot in eeuwigheid! Wat een geruststelling!

Ik zal in de tegenwoordigheid van de Heere verblijven tot in lengte van dagen. Geprezen zij Zijn Naam! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten