donderdag 8 maart 2018

Van een ander houden/ liefhebben, net als van jezelf

We begonnen het vorige blog met: eerst God liefhebben boven alles  (1e gebod). 
Nu willen we ingaan op 'heb je naaste lief als jezelf', dus die ander net zo liefhebben als jezelf. (dat is het 2e gebod wat de Heere Jezus aan ons gaf) Markus 12 : 30

Hebben wij onszelf lief?

Dat is voor velen tegenwoordig een worsteling.
We worden overspoelt met negativiteit. Is het niet soms vanuit opvoeding dan wel door de omgeving, de wereld waarin je leeft. De opmerkingen, die je naar je toegeschoven krijgt, dat je waardeloos bent of dat je het altijd verkeerd doet. Hoe kun je jezelf nu liefhebben als nooit iemand je bevestigt en zegt: Ik hou van jou. Je vader of moeder of degene die je groot brengt horen n.l. van je te houden en je met zorg en liefde te omringen.
Als dat niet gebeurt, kan dat vaak gevolgen hebben voor je verdere leven.
Dan is het vaak heel moeilijk om bindingen te leggen, omdat die belangrijkste binding niet gelegd is. Of men vraagt voortdurend bevestigt te worden, omdat men nooit bevestigd is geworden.



Hoe moeilijk is het dan ook om met afwijzing om te gaan. Het komt dan vaak dubbel zo hard binnen. En wanneer je altijd afgewezen bent hoor je die stemmen altijd het weer bevestigen.
'zie je wel......'

Toch hoef je daar niet in te blijven hangen. Je kunt daar bovenuit groeien.
Hoe dan?
God heeft jou lief. Het is onvoorstelbaar wat voor liefde Hij heeft en waar Hij jou mee wil omringen. Hij wil jou ook uit dat negatieve spiraal halen.
Je zult misschien zeggen: Maar hoe kan ik nu geloven, dat God mij liefheeft, terwijl mijn ouders mij niet eens liefhebben? 
Vraag het maar aan Jezus Christus: 'Wilt U Uw liefde mij laten zien en mijn hart er voor open zetten, zodat ik vanuit Uw liefde mijzelf kan leren liefhebben? En dan ook mijn naaste? Want ik zet altijd mijn naaste boven mij Jezus en dat is niet zoals U het zegt.
U zegt: dat ik mijn naaste moet liefhebben als mezelf.'                                                            Misschien dat ik zo ook mijn grenzen beter leer aan te geven Heere, want ik denk zo weinig aan mezelf. Ik vind die ander altijd veel belangrijker. Wilt U mij daarbij helpen om Jezus wil, Amen.'    

Teveel van jezelf houden of alleen maar van jezelf houden

Er zijn ook mensen die teveel van zich zelf houden of alleen maar van zichzelf houden. Ze vinden zichzelf zo belangrijk, dat alles daar om moet draaien. En dat vind je steeds meer in deze maatschappij, het ik gericht zijn. Dan heb je dus deze twee mensen die tegenover elkaar staan en elkaar niet begrijpen. De mens die teveel van zichzelf houdt en de mens die niet van zichzelf houdt om dat die ander geen liefde heeft gegeven. Zo krijg je ook steeds meer ontwrichting en liefdeloosheid. Wat zegt God nu?

Je naaste liefhebben als jezelf                                                               

Hoe willen wij worden behandelt in het dagelijks leven? Laten we dat dan ook op een ander toepassen.  

Houden van zijn niet alleen woorden, maar ook daden. Je laat daadwerkelijk zien in je handelen en houding, dat je die ander op 't oog hebt. Je laat je hart spreken. 
We zijn soms zo vlug met onze mond, maar traag in onze wandel. Dat kan niet. Het is woord en daad. 



Liefde tot mijn naaste is: - vanuit Gods ogen kijken naar de ander
-  luisteren
-  respecteren
-  geven
-  vergeving vragen
-  als je iets beloofd, dat je het ook nakomt.
-  waarschuwen tegen gevaar/verleiding,enz.
-  er zijn voor de ander
-  positiviteit
-  bidden voor die ander
-  geeft niet snel op
-  enz.
Hoe kunnen we ooit deze twee geboden houden? 
Dat kunnen we ook niet uit ons zelf.
Dat kunnen we alleen in genade met Gods hulp.
En dan is het nog met vallen en opstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten