zondag 18 november 2018

De Vader kennen

Voor de Joden en Zijn discipelen



In Johannes 8 : 19 sprak Jezus tot de Joden: 'Indien gij Mij kendet, zo zoudt gij ook Mijn Vader kennen'. Hij sprak tegen tegen Zijn vijanden op dat moment, want die Joden haatten hem.
Nu spreekt Jezus tegen Zijn discipelen ongeveer dezelfde woorden. 'Indien gijlieden Mij gekend had zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben, en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.'
'Indien gij Mij gekend had.' Zij kenden Hem, maar kenden Hem toch niet zo goed, als zij Hem hadden kunnen en moeten kennen. Zij kenden Hem als de Christus, maar hebben niet God de Vader in Hem gekend.  Ze hadden zoveel gelegenheid om kennis te krijgen. Wanneer ze Jezus Christus goed gekend hadden, dan zouden zij geweten hebben, dat Zijn koninkrijk niet van deze wereld is, maar geestelijk.  Dat Hij van de hemel kwam en weer naar de hemel zou terugkeren. Ze zouden dan ook Zijn Vader gekend hebben. Dan zouden ze geweten hebben, waar Hij wilde heengaan, toen Hij zei: Ik ga heen tot de Vader, tot een heerlijkheid in de andere wereld, niet in deze. 
Hij geeft hen van dat ogenblik de sleutel Gij kent Hem, en hebt Hem gezien.




Toon ons de Vader

Filippus zegt dan nog: 'Toon ons de Vader' 
Jezus Christus bestraft hem om zijn onwetendheid en onachtzaamheid. 'Ben ik zo lange tijd met ulieden en hebt gij Mij niet gekend Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons de Vader?'

Voor ons geldt: Nu is er nog genade en wanneer je van genade mag leven, wil je ook meer kennis. Je leest in Gods Woord. Je hebt honger naar Gods Woord, het is Brood voor het leven geworden. Je kunt niet meer zonder leven. Je zoekt Zijn gedachten, Zijn wil, Zijn hart.
Je kunt niet met alleen maar woorden leven, maar het gaat gepaard met de daad. Je leven is niet lauw, maar je strijd de goede strijd van het leven met Gods Hulp. Alleen uit genade kun je dat en door die genade is het ook mogelijk. 

Maar elke dag dat je de genade van Jezus Christus vanuit de Vader en Gods Woord laat liggen, hoe minder wij te verontschuldigen zijn, dat we zoveel tekort komen. Hij wil namelijk niet dat wij kinderen blijven, maar dat wij groeien in de genade. 

Veel gemeenten en groeperingen geloven niet/ ontkennen de Eenheid van God als Vader en Zoon en Heilige Geest. Terwijl dat toch duidelijk in Gods Woord weergegeven is. 
Wanneer we  1 Johannes 5 : 7 lezen staat er ;'Want Drie zijn er , Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één. 


Gelooft

In Johannes 14 : 11 staat: 'Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben, en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelf.'  Hij spreekt van de Vader en van Hemzelf als van twee Personen, die echter zo één zijn, als nooit andere twee één geweest zijn, of kunnen zijn. In het kennen van Jezus Christus als God uit God, licht uit licht, de ware God uit de ware God, gegenereerd en niet gemaakt, en als één in wezen met de Vader, door Wie alle dingen gemaakt zijn, kennen wij de Vader, en door Hem te zien, zien wij de Vader. Een scheiding tussen de Vader en Jezus Christus is niet mogelijk. Weg en doel zijn met elkaar verbonden. De Vader kennen buiten Christus om is niet mogelijk. Evenmin is het mogelijk Christus te kennen en blind te blijven voor de Vader. Er is ook niets in Christus woorden of daden, dat alleen maar 'uit Hemzelf' is

Dit is voor ons verstand niet te bevatten, maar we mogen dit geloven omdat God het Zelf gezegd heeft. Ons verstandelijk vermogen is zo klein in vergelijking met wat God is.
Als we alleen maar een klein stukje van Gods Almacht, of van Gods genade of van Gods liefde mogen zien of ervaren worden we er al door overweldigd. 
Hoe groot is HIJ!!!

Drieéénheid

Maar wanneer we die DrieEénheid ontkennen van Vader, Zoon en Heilige Geest, ontkennen we Zijn volkomenheid. In wezen ontkennen we wie God is en hoe Hij werkt en al Zijn beloften vervuld. Wanneer Eén van de Drie in Zijn Godheid ontkent wordt, wordt God naar beneden gehaald. Dat wil je toch niet? 

De werken die Jezus Christus deed toen Hij op aarde was waren werken van macht , werken van barmhartigheid en in Jezus Christus heeft de Vader ze gedaan, en het werk  van de schepping, die Zijn heerlijkheid vermeld. En de openbaring  van God aan de mens in Jezus Christus om de werken van de Verlosser te tonen en God in Hem. 
Christus wonderen, zijn bewijzen dat Hij gezonden was als Verlosser. Niet alleen om de ongelovigen te overtuigen, maar ook om Zijn eigen discipelen te bevestigen in het geloof. 

De Heilig Geest


De Heilige Geest was er al van het begin af in God in de schepping. Lees Gen. 1 maar.
De uitstorting van de Heilige Geest zoals in Handelingen 2 kwam nadat Jezus Christus weer terug naar de hemel was gegaan. Hij komt in onze harten wonen, wanneer we wederom geboren worden . Dat is dat we dankzij de kruisdood van Jezus Christus, die onze zonden droeg, we toegang hebben tot de Vader. We mogen dan tot Hem komen op onze knieën in alle nederigheid. Onze zonden belijden en vragen of Hij in ons hart wil komen wonen.
Komen zonder onze 'goede werken' en zonder 'onze trots'. Want daar is geen plaats voor.
Komen met lege handen om gevuld te worden met genade. Vergeving krijgen, vrede krijgen met God. Heb jij al lege handen? Ga er dan mee tot God. God wil ze vullen met Zijn genade en Zijn zegen. 

10 opmerkingen:

  1. Heerlijk om dit te lezen.GOD is ons genadig en schenkt ons Zijn Liefde .Dankbaar mogen we zijn dat we dit mogen ontvangen van HEM.Vader,Zoon en Heilige Geest.3 Eenheid.Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank jullie wel voor jullie reactie's. Gods zegen toegewenst

      Verwijderen
  2. Dit is één van mijn lievelingsgedeeltes uit de Bijbel.

    Ik weet niet of Jezus hen Zelf als Zijn vijanden zag. Velen kwamen tot geloof in Hem al de Messias. Ze waren toen nog blind voor Hem. En doof voor Hem. Net als ik voordat Hij mij "ziende" maakte.

    Jezus woorden raken me diep. In Zijn woorden klinkt een ondertoon van droefheid en waarschuwing. Ze laten iets zien van de eenzaamheid van een heiligheid en grootsheid die (nog) niet werd begrepen. "Zo lange tijd ben ik bij u en toch heb je me niet leren kennen, Filippus?- wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien!- hoe kun jíj zeggen ‘toon ons de Vader’? Filippus was één van de eerste discipelen. Maar pas op Pinksteren werd zijn geest helemaal verlicht.

    Ik kan God niet begrijpen, maar ik bewonder Hem wel en aanbid Hem. Ik verlang ernaar Hem steeds meer te leren. Je blogpost geeft veel stof om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Aritha, het is een stuk in de Bijbel die ook wel vaak onderbelicht is, denk ik. Dank je voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stukje Nelly. De Here Jezus maakte diepe waarheden bekend. Toen wilde of kon niet iedereen het begrijpen. Het is genade dat jij en ik het mogen geloven. Maar eens zullen de Israëlieten het ook te volle begrijpen. Dan zullen zij hun Messias en God de Vader leren kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja pure genade. En ja de Israëlieten zullen ook eens hun Messias en God leren kennen. Al gebeurt er nu een hoop in Israël en komen Joden tot geloof. Het groeit God is aan het werk!

      Verwijderen
  5. Dank voor je mooie blog Nelly! Laat ik nou precies deze tekst in m'n gedachten hebben voor het nieuwe 'Nadenkertje'. (bijbeltekstvandeweek.blogspot.com) Misschien toch wel leuk om te doen, dan kan ik wel een link naar jouw blog opnemen als je dat goed vindt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie nu pas je reactie, ik krijg het niet naar mijn email adres gestuurd van daar. Ik weet niet of je de link naar mijn blog gedaan hebt maar dat mag gerust.

      Verwijderen