zondag 17 maart 2019

Gods Naam misbruiken

Wat doet de Naam er toe?

'Gij zult de Naam van de HEERE uw God niet ijdel gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdel gebruikt. Exodus 20 : 7

Het is niet voor niets het derde gebod. De volgorde van de geboden heeft God ook Zelf aangebracht. In het 'Onze Vader' gebed, wat de Heere Jezus Zijn discipelen leerden vinden we ook bovenaan 'Uw Naam worde geheiligd.'

In Leviticus 19 : 12 lezen we over Zijn Naam: 'Gij zult niet vals bij Mijn Naam zweren; want gij zoudt de Naam van uw God ontheiligen; Ik ben de HEERE.
Dus de twee misdaden die dit gebod breken zijn: meineed en godslastering.
Onder de wet van Mozes stond daar de doodstraf op.

Veel mensen schijnen te denken dat hun woordenschat niet compleet is als ze er niet een aantal vloeken bij voegen. Jongeren zijn het meest vatbaar er voor. Ze denken daardoor stoerder over te komen. Volwassenen denken indruk te maken met hun vloeken. Ze hebben vast hun spraaklessen gekregen van de duivel. Het is namelijk zo dat ze averechts bidden.


Maar waarom doen ze dat dan?
Kennen ze God zo goed dan, dat ze telkens Zijn Naam gebruiken?
Nee, was het maar waar. Ze gebruiken Gods Naam als stopwoord.
Stel je voor, om maar een heel ander voorbeeld te gebruiken. Dat jouw vriend of vriendin in elke zin jouw naam zegt, terwijl wat hij zegt niets op jou betrekking heeft. Dan zou je het raar vinden en hem vragen: 'Hé waarom zeg je elke keer mijn naam?' En diegene zou zeggen: 'O vind ik gewoon leuk.' Dan zou je dat raar vinden en je er aan gaan irriteren.
Je zou willen dat jouw naam niet telkens op die manier gezegd werd  te pas en te onpas.
Maar wat denk je hoe God daar over denkt? Hij, de Almachtige God?
Hij, Die ons gemaakt heeft? Het is niet uit eerbied dat Zijn Naam uitgesproken wordt, nee integendeel, want diegene die Zijn Naam gebruikt kent Hem eigenlijk niet eens en wil eigenlijk niets met Hem te maken hebben.
God houdt ons niet schuldeloos over deze zonden.
Vraag om vergeving en doe het niet meer. Ga je verdiepen wie God eigenlijk is. 

God is zo Heilig, zo Almachtig. Als je de Bijbel leest zie je hoe God is en werkt. En wie God voor jou wil zijn. Want Hij is rechtvaardig, maar ook genadig. En wanneer je Zijn vergeving mag ontvangen in Jezus Christus Naam en ja zegt tegen God, dat je je leven in Zijn handen legt, zal Hij je nooit meer verlaten. Hij komt in je wonen met Zijn Heilige Geest. Dan wordt je leven vernieuwt en worden alle dingen die er in je hart niet horen opgeruimd. God gaat er met jou mee aan het werk. Zo groei je steeds dichter naar Hem toe. Je aanbidt God. Wat wil dat zeggen? Dat je de Naam van God aanroept. Genesis 4 : 26, Jesaja 64 : 7.  

Waar het derde gebod ook voor is, is het verbod op onoprechtheid in het spreken, op meineed, valse beloften, en het breken van ons woord.
Zijn we altijd oprecht in ons spreken naar een ander toe? 
Als we dat zijn, kan een ander ons vertrouwen.
Hoe nodig is dat in deze tijd, dat christenen onder elkaar oprecht zijn en elkaar kunnen vertrouwen. Maar ook dat wij dat zijn tegen niet christenen, wat dragen wij uit? We kunnen n er n.l. ook de oorzaak van zijn, dat het door ons gedrag of door onze woorden komt, dat de ander met God gaat spotten en begint te vloeken. Hoe belangrijk is het dat wij als christenen God liefhebben ook met een heilige levenswandel. Niet als farizeeërs, maar uit een oprecht liefhebbend hart dat God liefheeft boven alles en zijn naaste als zichzelf.

Hoe vaak is het, dat je er achter moet komen, dat de ander niet oprecht is.
Dat hij of zij iets gezegd heeft wat hij of zij niet meende. Hoe kwam je er achter? Door zijn of haar daden. En dat is pijnlijk. Als je op iemands woorden niet aankunt, kun je diegene ook niet vertrouwen. Zeker als dat meermalen is gebleken.

Sommige mensen plegen een meineed. Ze zweren bij God, dat ze iets niet gedaan hebben.
Terwijl ze heel goed weten, dat ze het wel gedaan hebben. Ze zijn niet eerlijk of ze zijn bang voor de gevolgen. Maar dat mag nooit een reden zijn dat je een meineed pleegt! God wil dat we waarheid spreken en geen leugens. Leugens zijn van de vader der leugen, de duivel.
In God is waarheid, omdat God Zelf Waarheid is. Wanneer wij Zijn kinderen zijn zullen wij vechten voor waarheid en ons niet laten overhalen tot leugens.
Dat is ook met beloften houden. Ook daarin maken we nogal eens fouten. Om beloften te doen, die we niet kunnen houden.Ook dat wil God niet.

Gods Naam is zo belangrijk! Wanneer wij God dienen, hebben wij Zijn Naam lief! Psalm 5 : 11. Dan kunnen we zelfs niet verdragen, dat Zijn Naam besmeurd wordt. Als we kijken naar Goliath die de God van Israël tartte en vervloekte (1 Samuël 17), dat David in beweging kwam en ook zijn mond open deed. Moet je dan altijd er wat van zeggen als iemand vloekt? Soms niet, je voelt best aan als je in een spottend gezelschap wat zou zeggen, dat het parels voor de zwijnen werpen is. Men zal des te meer Gods Naam beginnen te lasteren. 

Je kunt God lasteren in je denken en in je daden. God lasteren doet een ieder die Gods spreken gering acht en Zijn gebod aan de kant schuift. Numeri 15 : 30, 31.



Ontheilig Gods Naam niet, bevuil hem niet en gebruik hem niet te pas en te onpas, haal hem niet omlaag.



De Israëlieten, de Joden, spreken uit eerbied voor God, Zijn Naam nooit uit. Ze willen tot elke prijs voorkomen, dat ze het derde gebod overtreden. Daarom zeggen ze Adonai, dat betekent 'Heere.' Ze schrijven vier medeklinkers van het woord Jahweh JHWH. 
Jezus leerde de discipelen iets heel anders. Hij wees op de liefde van Zijn Vader voor al Zijn kinderen en zei: 'Noem Hem 'Abba'' Dat is het Hebreeuwse woord voor pappa. Jezus liet daarmee zien, dat als de discipelen Gods nabijheid zouden zoeken en Hem zouden eren, Hij hen zou optillen en omhelzen als zijn geliefde kinderen. Dat is het soort relatie waar onze Vader naar verlangt.

In Gods Naam is kracht als je Zijn Naam tot Zijn eer gebruikt.
Gebeden worden gehoord en verhoord in Zijn Naam!
Zieken worden genezen in Zijn Naam! Petrus zei het dat door de Naam van Jezus Christus de kreupele genezen werd. Handelingen 3.
Jezus zei Zelf: En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen. (Joh. 14: 13,14)
Hoe groot is Zijn Naam!

Eren wij Hem met ons leven Zijn Heilige Naam?
Denk er eens over na.
Gods Naam is een sleutel tot Zijn wezen en karakter.
Hoe is het met ons leven? Hoe gaan we met ons lichaam, ons geld, ons huis, onze bezittingen, ons verstand en gaven, onze manieren, onze buien om? Kan God Zijn handtekening hier onder zetten?Zijn Naam? 

God roept ons met onze naam.
En wil Zijn Naam verbinden met onze naam in de doop.
Wat een God hebben wij!

Gebed
Ik kom tot U met al mijn zonden en tekortkomingen. Wilt U mij vergeven door Uw bloed?
U bent zo groot, zo heilig en tegelijkertijd wil U mij zo genadig zijn. Wat is Uw liefde groot!
Dank U Heere Jezus voor Uw Heilige Naam, voor Uw kracht, Die U mij elke dag weer schenkt om U na te volgen waar U mij ook brengt. U te gehoorzamen, te danken, te loven en te prijzen Uw Heilige Naam! U weet wat ik nodig heb ook om van U te getuigen, niet alleen in woorden, maar ook in daden. Wilt U mij kracht geven in Uw Naam, Jezus Christus, wilt U Uw woorden zegenen. Wilt U mensen bekeren opdat ze waarheid gaan spreken, omdat U een God van Waarheid bent. Opdat Uw Naam verbreid mag worden over de hele aarde tot Uw eer! Heere, ik bid U voor degenen die mij lief zijn, maar ook voor degenen die mij haten. Zegen ze Vader, opdat ze ook anderen mogen zegenen. Kom Heere Jezus, ja kom haastig, ik verlang naar U en Uw wederkomst. U zult ook op mij de Naam Gods schrijven net zoals al diegenen die U toebehoren. Dan zal ik eeuwig Uw Naam groot mogen maken zonder daar ooit meer in tekort te schieten. En mag ik voor eeuwig bij Hem zijn, wat een vreugde zal dat zijn! Amen.














4 opmerkingen:

  1. Gods naam ijdel gebruiken. Wat is Gods naam? Wat is een vloek.
    De eeuwige Almachtige heeft zich aan Israël bekend gemaakt als :,,IK BEN"
    Zijn naam is JHWH. het woord God kan alles betekenen. grof woord hoefd dus nog geen vloek te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het woord God met een hoofdletter dan hebben we het over God, de IK BEN.
    Een grof woord hoeft geen vloek te zijn, al denk ik dat het niet gepast is om grove woorden te gebruiken als we het ook normaal kunnen communiceren. Het gaat er om wat dragen we uit? En hoe dragen we het uit? En vloeken is Gods Naam ijdel gebruiken. Je gebruikt Zijn Naam dan niet uit eerbied, maar vaak als stopwoord of als uiting om kracht bij te zetten. Vaak niet wetend, dat men zegt God verdoem mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Shirley Tempel3 april 2019 om 20:04

    Ofwel, God/JHWH werp mij ver van U. dit deed ik zonder het te weten, vóór mijn bekering. Maar helaas ook daarna, totdat iemand mij erop wees, gelukkig.
    Ik heb het afgeleerd door mezelf er bewust van te maken. Steeds wanneer ik weer mezelf uitte met G.. Dan zei ik: ik bedoel ..... En dan zei ik wat ik eigenlijk had bedoeld of in ieder geval iets dat meer gepast was om te zeggen. Voorbeeld: waar ik eerder G..! riep als ik iets op de grond liet vallen zei ik nu. "Wel verdraait!" Of ... "hè BAH!" Als ik bijvoorbeeld iets op mijn kleding morste. ����

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Shirley, het gebeurt ook vaak niet bewust. Maar het is wel goed als een ander in liefde ons er op wijst, zodat we het wel bewust worden. Dank je voor je reactie. Ik wens je Gods onmisbare zegen toe.

      Verwijderen