zondag 12 mei 2019

Het eerste gebod met een belofte

Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft. Exodus 20 : 12.


Het vijfde gebod is het eerste van de tweede tafel. 
De Tien Geboden zijn in twee tafels verdeeld om het onderscheid aan te geven tussen vier geboden, die direct betrekking hebben op de dienst aan God en de andere zes, die betrekking hebben op de omgang met de naaste.
De liefde tot de HEERE gaat voorop. Hij is onze Schepper. Hij heeft recht op ons hart en leven. Hij heeft het over ons te zeggen. Dat is het eerst en grote gebod. En daarna volgt de tweede tafel, maar ze zijn wel met elkaar verbonden. Het tweede kan niet zonder het eerste.
De liefde tot de HEERE gaat voorop, maar waar die liefde gevonden wordt, daar is ook de liefde tot de naaste. Daarom kan liefde tot de naaste zonder de liefde tot God geen echte liefde zijn. Niet de liefde van 1 Korinthe 13.




Deze tweede tafel begint heel dicht bij huis. Eert uw vader en uw moeder. Als het goed is begint voor heel veel mensen het leven bij hun eigen vader en moeder. En vandaar uit ontmoet je andere mensen. De HEERE vraagt van ons vader en moeder met dezelfde eerbied te behandelen. Waar het om gaat is het erkennen van Gods wil en dat begint in het gezin. Daar moeten wij Gods wil leren kennen en er voor leren buigen.
In het gezin leren wij ook (als het goed is), wat liefde tot God en liefde tot de naaste is. Daar ontmoet ik als klein mensje voor het eerst de naaste en als het goed is, een naaste, die mij met liefde en zorg tegemoet treedt.
Wanneer je met liefde ontvangen bent en verzorgt is het niet moeilijk om lief te hebben. Dan is het niet de moeilijkste opdracht.

 


Als ouders heb je de geweldige verantwoordelijkheid om hetgeen je zo lief is, wat je gekregen hebt uit Gods Hand, op te voeden tot eer van Hem.
En wat kunnen we daar ontzettend in falen en struikelen. Toch wanneer we daar elke keer mee naar God toe gaan mogen we vergeving en wijsheid ontvangen om het weer te proberen.

Maar wat kan er ook een hoop misgaan in het vijfde gebod.
Als we Gods wet verachten komen we terug in de slavernij van Egypte.Dit gebeurt in een tijd van goddeloosheid. Paulus schrijft vlak voor zijn sterven nog een brief aan zijn geliefde zoon Timotheüs waarin hij hem toerust voor de zware tijden die ontstaan zullen in de laatste dagen. Mensen zullen liefhebbers zijn van zichzelf, de ouders ongehoorzaam. Paulus ziet dus een tijd van goddeloosheid gekenmerkt door de ouders ongehoorzaam.

De HEERE vraagt van de kinderen hun ouders eer, liefde en trouw te bewijzen.
Maar waarom vraagt de HEERE dat?
Hoe kunnen die kinderen nu weten wat dat is? Omdat de HEERE er op rekent dat vader en moeder zowel elkaar alsook hun kinderen eer, liefde en trouw bewijzen.
In een christelijk huwelijk en gezin staan deze begrippen hoog in het hart geschreven.
Zo eist de HEERE van de man heel nadrukkelijk dat hij aan zijn vrouw haar eer zal bewijzen. Hierbij gaat het om de eer die God voor haar opeist. Dit eren is iets anders dan vereren. Mijn vrouw eren betekent dat ik haar zie en erken als geschenk van de HEERE. Als ik met mijn vrouw niet leef overeenkomstig de bedoeling waarmee Hij haar aan Zijn hand tot mij bracht, dan eer ik haar niet en onteer ik de HEERE.
Alleen dan geef ik te kennen dat mijn vrouw gewicht voor mij heeft, wanneer ik met haar leef overeenkomstig Gods bedoelingen. En met welk doel brengt de HEERE deze twee mensen bij elkaar? Dat je de ander trouw helpt en bijstaat in alle dingen die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren. De HEERE schenkt dus twee mensen aan elkaar om elkaar te dienen voor de tijd en de eeuwigheid. Kunnen de kinderen dat merken aan de ouders?

Helpen wij elkaar en staan wij elkaar bij in de tijdelijke dingen? Merken de kinderen dat moeder vader niet alleen laat tobben en dat vader niet leeft voor zichzelf maar oog heeft voor zijn vrouw? Het is Godonterend als in een gezin niets kan als het om de vrouw gaat en als het voor vader zelf is dat dan alles er kan komen. Dat is egoïsme. Dan laat vader merken dat hij alleen zichzelf gewichtig vindt. Dat is zonde voor de HEERE. En die misdaad werkt op vreselijke wijze door in het gezinsleven. De kinderen krijgen dan een heel misvormd beeld van wat eren is. Merken de kinderen dat ouders echt van elkaar houden? Nemen vader en moeder het voor elkaar op? En dat vader en moeder zich niet tegen elkaar laten uitspelen en zich ook niet uit elkaar laten drijven? Merken de kinderen dat er trouw is? Dat vader niet flirt met een ander en moeder ook niet. Dat die trouw er bijvoorbeeld ook is in een periode dat moeder tobt met haar gezondheid.

Staan wij elkaar bij in de dingen die het eeuwige leven aangaan? Dat wij elkaar wijzen op Gods liefde en trouw als één van tweeën in de put zit?  Het zijn zomaar wat lijnen die ik trek, maar ze raken wel het hart. Is er echt gesprek? Is er liefde? 


Dat wij als vader en moeder onze kinderen eer, liefde en trouw bewijzen in de opvoeding.
Ze bij de hand nemen met onze hand als Gods hand om hen tot de HEERE te leiden.
Kinderen zijn een geschenk, die we van God mogen ontvangen.

Hoevelen zijn er niet, die ze niet hebben en het elke dag als verdriet meedragen.
Wil je ook om hen denken?

Er is tegenwoordig zoveel zelfliefde. Het gaat dan alleen om jezelf. Abortus provocatus,
En als men daar niet voor is en een kind wordt geboren het niet in liefde aanvaarden.
Ongewenst en blijvend ongewenst, wat veel schade brengt bij het kind en zijn of haar verdere leven. Kinderen in pleeggezinnen gebracht door allerlei achterliggende problemen.
Wat is er een leed!
Incest, hoererij, onreinheid, enz.
Leven met narcisme. Waarbij één van de ouders narcist is. Of dat je man of vrouw narcist is. Deze mensen hebben geen geweten. Geen empathie. Ja, het lijkt wel of ze heel veel gevoel hebben, want ze kunnen uitstekend voor slachtoffer spelen. Ze kunnen manipuleren ook door hun gedrag. En de leugen viert hoogtij in hun leven. Ze kunnen werkelijk overal over liegen. En ze verdraaien jouw woorden en maken jou voor leugenaar uit. En het gekke is, het zijn zulke goede toneelspelers, omdat ze in hun eigen leugens geloven. En door bijna iedereen wordt het als zoete koek geslikt.

Ouders eren.
Hoe doe je dat, als je zulke ouders hebt als hierboven?
Kun je ze dan nog wel eren?
Mijn eigen ervaring is dat het heel moeilijk is, dat er enorm veel strijd bij komt kijken.
En het vraagt veel verwerking, afwijzing. Maar vooral dicht bij God te leven.
Jarenlang heb ik het geprobeerd met vallen en opstaan. 
Elke keer als mijn moeder mij weer grondig afwees, door mij op te bellen en zei: Je hoeft niet meer te komen. en dan de hoorn er weer oplegde.
Vaak was de reden dat ik mijn bezorgdheid had geuit naar haar.
Dat mocht niet. Ik mocht niets, mijn mond houden was het beste.
En daar ben ik de beste in geworden. Totdat...

Altijd ging ik weer na verloop van tijd. Maar hopend en biddend dat ze mij niet de deur zou wijzen als ik kwam. Dan werd ik noodgedwongen maar binnen gelaten.
Tegen anderen gaf ze hoog op van mij. Wat ik niet kon begrijpen. Zelf heb ik bijna nooit een goed woord gehoord van haar. Maar het geeft niet. Ik heb geleerd om me aan God vast te klampen. Uiteindelijk werd de situatie zo dat ze dement ging worden. Lang heb ik ze nog bij kunnen staan, totdat dat ook niet meer ging. Als ze mij zag begon ze te schreeuwen en werd vreselijk onrustig, elke keer weer. Nu is het beter voor haar dat ik niet meer kom.

Ouders eren in moeilijke omstandigheden
Dat is nooit gemakkelijk, dat kost altijd veel strijd.
Als je vader je misbruikt? Gelukkig heb ik dat niet gehad. Maar als het je wel gebeurt, hoe kun je dan je ouders eren? Vraagt God niet iets onmogelijks?
Het vaderbeeld van God wordt hierdoor verminkt.Een vader met ontfermende ogen? De dochter kent haar vader alleen maar met begerige ogen.  De schade is zo groot in allerlei opzicht. Zie God niet door de bril van je vader, dat kan ik je alleen maar meegeven. God is zo geheel anders! Vertel Hem eerlijk hoe donker en angstig het is. Vertel je machteloosheid, je boosheid, je verdriet. En vraag om geloof. Wanneer God in je komt wonen zul je merken dat Hij je helpt dragen. Maar je zult denken, dan moet ik vergeven en ik kan dat niet.
Gods doet geen zand erover. Het bloed van Jezus Christus reinigt van zonden.
Er wordt tegenwoordig wel verkondigt dat zonden al vergeven zijn voordat ze beleden zijn of zelfs zonder dat ze beleden worden. Maar zo werkt het niet. Psalm 51 en Psalm 32 spreken dat tegen. Door te zwijgen en te verzwijgen vindt er verdroging en vertering plaats. Zo ligt het ook onder mensen onder elkaar. God vergeeft geen onbeleden zonden. Alleen door oprechte schuldbelijdenis kan het komen tot vergeving. Een dochter kan haar vader niet vergeven, als hij niet oprecht haar om vergeving gevraagd heeft. 

Maar als de vader dat nu niet doet?
Dan wil je toch niet je hele leven aan je vader gekoppeld zitten met haatgevoelens.
Na je verwerking, let wel na je verwerking is het goed om te vergeven.
En dat is niet gemakkelijk! Hoe doe je dat?
Dat kan alleen uit genade!
Vergeven is een keuze, dat je met je hoofd doet.
Het hart komt er na.
Als ik met mijn hoofd vergeef en belijd aan God: Heere, ik vergeef mijn vader, wat hij mij aangedaan heeft in Jezus Naam. Amen.  Dan zal God Zich niet onbetuigd laten.
Vaak zal meerdere keren nodig zijn. Elke keer als er weer nare gedachten naar hem boven komen belijdt je dat voor God en zeg je dat je je vader vergeeft.
God wil dat zegenen.

Het is vandaag moederdag. Misschien heb je wel geen ouders. Dan is het een pijnlijke dag.
God wil er ook voor jou zijn! Dat zegt God ook in Zijn Woord dat Hij er is voor wezen.
Vaders en moeders ziet u uw kinderen niet meer door wat voor omstandigheden dan ook. En u heeft al vergeving gevraagd? Blijf dan bidden. God is een God van mogelijkheden, hoe onmogelijk een situatie ook kan zijn. 

De belofte

O ja, nu zou ik bijna vergeten, dat het een gebod is met een belofte. 
Waarom moeten wij eigenlijk onze ouders eren?
Paulus schrijft in Efeze 6 'Gij kinderen, weest uw ouders gehoorzaam in de HEERE, want dat is recht. Eert uw vader en moeder. Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
Ouders gehoorzamen is een onderdeel van het gehoorzamen van de Heere Jezus. 
In het gezin wil de HEERE ons leiden tot gehoorzaamheid. Maar als ik mijn kind mishandel om als v.b. te noemen, dan maak ik niet alleen de teerste relatie kapot, maar vermink ik daardoor ook het Godsbeeld in mijn kind.

Wie zijn of haar ouders eert gezegend zal worden in zijn of haar leven.
De HEERE vraagt liefde, omdat Hij liefde is. Wanneer we in Hem blijven dragen we die liefde ook uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten