zondag 27 oktober 2019

Ik zoek U met mijn ganse hart


Op het moment van de wedergeboorte raakt God onze goddeloze geest aan door Zijn Heilige Geest. Nadat wij onze zonden beleden hebben aan Hem,Jezus Christus en Hij ze vergeven heeft, stort Hij Zijn liefde in ons hart uit en mogen we Zijn vrede ervaren. Hij geeft ons een nieuw hart en geeft ons het verlangen Hem te gehoorzamen. Hij geeft ons een nieuw doel in ons leven, zodat we Hem gaan zoeken in ons dagelijks leven. 
We ervaren Zijn grootheid en heiligheid, Zijn onvoorwaardelijke liefde en trouw.




God heeft ons alles gegeven wat we nodig hebben om godvruchtig te leven.
Als we het wonder van de wedergeboorte hebben mogen ervaren, dan komt de Heilige Geest in je wonen. En Hij maakt schoonmaak in je leven.
Wanneer je wilt groeien in het leven, laat je jezelf snoeien door Zijn Geest.
Takken die niet bruikbaar zijn, moeten er af. Takken, die onvruchtbaar zijn en dood worden er afgehaald. Het is een beeld. Maar snoeien kan pijn doen. Als je zelf wel eens takken gesnoeid hebt, weet je dat er nogal verschil in takken zijn. En dat de één gemakkelijker buigzaam is, dan de ander en zich zo gemakkelijker laat snoeien.





Zo is het ook met ons leven. Geven we ons leven in Zijn handen?
Dat Hij mag snoeien wat goed voor ons is?
Zodat wij kunnen groeien in het geloof?
Dat we sterker worden in godsvrucht, maar dat we ook gaan groeien in woord en daad.
Ons levenswandel hoe is die? Het is toch de bedoeling dat we steeds meer toegroeien naar het beeld van Christus?

Wat hebben we dan nodig voor die groei? Zijn hand!
We zijn volkomen afhankelijk van de Heilige Geest, die ons altijd naar Jezus Christus leidt.
We mogen volledig afhankelijk zijn van God in ons dagelijks leven, maar ook in het gebed.
'Ik zoek U met mijn ganse hart.'  
Zonder Hem kan ik niet.
'Leer mij, Heere, Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze van Uw Naam.' Psalm 86 : 11.

Wat ook belangrijk is, is het lezen en overdenken van Gods Woord. Wat zegt het gedeelte wat je gelezen hebt nu voor of over jou? Wat kun je hier nu van leren? Of geeft het troost, blijdschap, vrede?

Dus lezen van Gods Woord en overdenken er van en het gebed zijn heel belangrijk!




Hoe meer we Jezus Christus zoeken hoe dieper ons geloofsleven wordt. Hoe inniger onze band met Jezus Christus. Dan is er het ontzag voor God, de liefde tot God en het verlangen naar God.

Dan kom je ook tot aanbidding en lofprijzing en dankzegging.
En daar geven we God bewust de eer en de heerlijkheid die Hem toekomt.

Persoonlijk denk ik dat er veel te weinig aanbidding, lofprijzing en dankzegging is met het hart. Krijgt God de eer? de heerlijkheid, die Hem toekomt? Daar sluit ik mezelf ook bij in. Dat is trouwens met alles wat ik schrijf, dat is ook voor mij bedoelt. 

Het is zo'n genade, dat Hij een verbinding met ons wil hebben, een relatie.
Hoe stellen we ons dan op? 
Luisteren we ook naar Hem? Wat Hij te zeggen heeft via Zijn Woord, maar ook als we in gebed ons tot Hem richten? Luisteren we dan ook naar Zijn Stem? Of Hij ons antwoord geeft? God wil ons antwoorden. Niet altijd gelijk, maar het kan wel.
Die ervaring heb ik zelf. Er zijn ook gebeden die jaren later pas worden verhoord.
God doet het op Zijn tijd en Zijn wijze. 
En verhoort Hij dan alle gebeden?
Nee, niet alle en dat is maar goed ook. Hij weet veel beter wat goed is voor ons, dan wij zelf. Maar het is wel belangrijk dat we het in Zijn handen leggen en niet het er dan weer uit nemen om er zelf weer mee te puzzelen of God voor de voeten te lopen. Nee in Gods Handen leggen en er laten.
Dat zijn lessen, die we allemaal moeten leren en telkens weer leren. En het ene kunnen we beter dan het andere loslaten. Maar God leert het in Zijn handen te geven.



We gaan in dit leven God gericht leven. Met alles gaan we naar God toe.
Grote dingen, maar ook met kleine dingen.
Hij vindt niets te klein. 
Hij ziet graag dat Zijn kinderen Hem nodig hebben en dat Hij kan helpen.
Heb jij Hem ook nodig?

Zoek jij ook elke dag in wat voor omstandigheid met je ganse hart naar Hem?
Hij alleen kan uitkomst geven! Hij kan alleen onmogelijke dingen mogelijk maken als we het in Zijn handen geven en in Zijn handen laten.

'Ik zoek U met mijn ganse hart'