zondag 8 december 2019

die Mij liefheeft...

'In die dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.  Joh. 14 : 20

Jezus heeft het tegen Zijn discipelen en heeft het over de toekomende tijd, Pinksteren.
Maar Hij heeft het ook tegen ons, die door Zijn Woord en Geest in Hem geloven.
Je ervaart het door de Heilige Geest dat Jezus Christus in je woont en in je blijft en zo ook God de Vader, want Jezus Christus is in de Vader En deze Drie zijn Eén. Vader, Zoon en Heilige Geest. 
Maar hier spreekt Jezus nog in de toekomende tijd, ze zullen het gaan ervaren.


Dat is niet vanzelfsprekend. Het geloof is een gave van de Heilige Geest, die dat werkt in je hart. 

Discipelen zijn die er nu nog? Je hoort het wel eens dat men een cursus discipelschap doet.
Kun je dat dan leren?
Discipelen zijn leerlingen door God geroepen om Hem te volgen. God heeft de eerste plaats. En je bent voortdurend in Zijn nabijheid om te leren. Te luisteren. Te doen wat Hij zegt. (gehoorzamen) Je hebt Hem lief met heel je hart en met heel je ziel en heel je verstand en al je krachten.
Perfectionistisch? Nee, je maakt fouten, je blijft een leerling.
God is het Die onderwijst door Zijn Geest en door Zijn Woord.
Wij moeten ons verloochenen, ons kruis op ons nemen, alles verlaten om Hem te volgen, waar Hij ook heengaat en te doen wat Hij vraagt om te doen.



Waar oprechte liefde tot Christus is in het hart, daar zal altijd gehoorzaamheid zijn. Zo iemand Mij liefheeft zegt Jezus, die zal Mijn Woord bewaren. 
Hoe belangrijk is Zijn Woord, Gods Woorden? Als je Hem liefhebt, dan bewaar je Zijn woorden in je hart. Dan kun je niet zonder Zijn woorden. Dan lees je elke dag in Zijn Woord. De Bijbel. God spreekt tot jou vanuit de Bijbel, heb je daar wel eens bij stilgestaan?
Het is niet zomaar een boek. Nee, God wil nog steeds werken door Woord en Geest om tot je te spreken. Vraag je elke keer maar af als je een stukje gelezen hebt, wat heeft het mij te zeggen? Wat voor boodschap van God zit hier in voor mij? Soms kan het heel duidelijk zijn, maar vaak moet je er ook nog wel eens dieper over nadenken. 

Gods Woorden wordt ook Gods geboden mee bedoelt. En wanneer je Hem liefhebt, dan wil je ook gehoorzaam zijn aan Zijn geboden. Waar oprechte liefde is voor Christus, dan is daar eerbied voor Zijn gezag en Zijn heiligheid, maar ook een totale overgave van jezelf en alles wat er in je is. Dat je je geheel overgeeft aan Zijn leiding en regering. Daar is dankbaarheid voor Zijn genade aan jou elke dag weer. Lofprijzing om wie Hij is.


God wil een relatie met je onderhouden, Hij wil je leiden door dit leven heen. Maar dan moeten we wel luisteren en ons laten leiden. En dan zal Mijn Vader hem liefhebben en wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken. 
Nou dichterbij kan Hij toch niet komen of wel? En dan zal Hij je niet begeven en niet verlaten.

Jezus zegt ook als je Mij niet liefhebt, bewaar je  Mijn woorden niet. Daar kun je vaak al aan zien, of je Hem liefhebt of niet. Dat Woord is van de Vader, die Jezus gezonden had. Van God de Vader Zelf dus. 

Heb jij Hem lief?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten