zondag 6 januari 2019

Wat gij begeren zult in Mijn naam, dat zal Ik doen.

'want Ik ga heen tot Mijn Vader.'
Dat voegde Jezus Christus er aan toe toen Hij de discipelen zei dat ze de werken zouden doen die Hij ook deed en zelfs meer zou doen. Dat de apostelen een groot deel van de wereld bereikte met het Evangelie kwam door de gave van de talen, wat een uitwerking was van de Heilige Geest en dat zo ongelovigen tot bekering kwamen. Dat was wel het grootste wonder! En dat woorden ingegeven worden in het hart om te spreken.
En dat gebeurt nog steeds!
Jezus Christus zegt eigenlijk: Omdat Ik naar Mijn Vader ga, zal het nodig zijn, dat jullie zodanige macht hebben. Want Ik ga heen naar de Vader om jullie de Trooster te zenden, van wie jullie kracht zullen ontvangen (Hand. 1 : 18)


Hoe moesten de discipelen contact houden met Jezus Christus?
Jezus Christus ging naar Zijn Vader en de discipelen bleven achter.
Moesten ze het dan alleen met Zijn Woorden doen? En wat Hij allemaal gedaan had?
Nee, ze kregen de opdracht om te bidden.
Het gebed is de gemeenschap tussen God en Zijn kinderen. Het gebed van het geloof!
Daarin is kracht van Hem te krijgen die ze nodig hadden. En dat geldt ook voor ons.

Wat gij begeren zult 
Hij zegt tegen Zijn discipelen, 'Wat gij begeren zult in Mijn naam, dat zal Ik doen.'
Wat een belofte, geeft Hij daar aan Zijn discipelen, maar ook nu aan degenen, die Zijn wil doen.
Wat je wilt vragen, begeren zal...
Jezus Christus wil dat je er om vraagt.
Niet als eisende.
Nee, wij hebben niet te eisen. Wij mogen uit genade vragen. Die vrijheid was Zijn discipelen toen gegeven. Maar ook nu is het ook nog steeds aan ons gegeven.
Je mag vragen. 
Wil je graag wat vragen aan Hem? Die weg ligt open. Hij zegt het Zelf, dat het mag, maar dat niet alleen, Hij zal het ook doen! 
Laten we de woorden van de Heere Jezus niet beknotten, zoals veel mensen doen door er allerlei voorwaarden aan te verbinden. Hij zegt alleen dit er bij:

Begeert in Mijn Naam
In Jezus Christus naam te begeren of te vragen. 
Als wij bidden in onze naam zal ons gebed niet verhoort worden.
Alleen in Jezus Christus Naam.
Kunnen onze gebeden verbonden worden met Zijn Naam?
God zegt het Zelf.
Er is alleen geloof voor nodig en vertrouwen.
Een kind vertrouwt ook op haar vader als die hem een vraag stelt, dat er antwoord komt.
Zo mag een kind van de Hemelse Vader dat ook verwachten. 
En dat niet alleen. Hij mag zelfs wonderen verwachten.

Ik zal het doen
Alleen Hij zal het doen. Het ligt niet in jouw handen of in mijn handen, maar in Zijn handen! Hij zal het doen. Dat is aan de ene kant een machteloos gevoel. We kunnen er niets verder aan doen. Maar aan de andere kant is het een heerlijk gevoel, we hoeven er ook niets voor te doen, dan alleen maar te vragen en het over te geven in Zijn Handen. Hij zal het doen.
Hij beloofd het, dat Hij het doen zal. Wat een belofte! Geloven we dat? Vertrouwen we daarop? Of vinden we dat te gemakkelijk? God zegt dat we moeten geloven als een kind.
Laten we dat dan ook doen, vol overgave het verwachten van de Overste Leidsman, de Voleinder des geloofs Jezus Christus! En dan als Hij het gedaan heeft, Hem de eer geven die Hij toekomt! Vergeet dat niet!





Het gebed van het geloof in Zijn Naam doet wonderen. 
Met dat ik het opschrijf schiet mij te binnen, dat ik eens met iemand in het Engels moest bidden voor zijn moeder, die ziek was. Zijn moeder had een galsteen van 12 cm lang en had veel pijn en ze durfde niet geopereerd te worden. Hij had er veel zorg over en vroeg of ik wilde bidden voor zijn moeder. Natuurlijk wilde ik dat, maar in gedachten dacht ik: Help, nu moet ik in het Engels bidden en dat heb ik nog nooit gedaan, als ik er maar uitkom en vroeg in een paar woorden om de juiste woorden te zeggen aan God. Ik bad stuntelig, maar kwam er wel uit en vroeg aan God of Hij zijn moeder wilde beter maken. Dat ze geen pijn meer zou hebben en dat ze niet meer geopereerd hoefde te worden in Jezus Naam. Hij was blij dat ik gebeden had. En ik was blij, dat ik het gebed zonder teveel strubbelingen had kunnen bidden en dankte God in stilte er voor. De dag erop sprak ik hem weer. Hij was zo blij. Hij vertelde mij dat er een wonder was gebeurd. De galsteen was kleiner geworden, hij was nu 6 cm geworden en ze had totaal geen pijn meer. De dokters konden het niet geloven, maar zagen het op de echo, dat het toch echt zo was. Toen ik dat hoorde was ik ook zo blij en heel erg dankbaar, dat God naar zo'n stuntelig gebed als de mijne gehoord had. Hij had het wonder tot stand gebracht! En nu een half jaar verder is het nog steeds zo, zijn moeder heeft geen pijn meer en hoeft niet geopereerd te worden. Wat is God groot! 

Het gaat er om dat we het van Hem verwachten! Niet van onszelf, want wij staan met lege handen. Het gaat niet om ons, het gaat alleen om Jezus Christus! Hij heeft alle macht!
Wij hoeven het niet te doen, Hij doet het. We moeten alleen staan in geloof en vertrouwen, dat Hij het doen zal. En zo wil Hij kleine mensen als ons ook inzetten voor onze naasten. Mensen met gebreken en zwakheden, die het niet van zichzelf verwachten, maar alles in Zijn machtige helende Handen leggen. 
Ben jij ook bereid om een instrument te zijn van Jezus Christus? Om gebruikt te worden tot eer van Hem alleen?







4 opmerkingen:

  1. Nelly, dank je wel voor je mooie blog plus het persoonlijk voorbeeld. Dat maakt je blog opeens heel levendig. Als ik naar mezelf kijk, denk ik: Hoe kan Hij me ooit gebruiken. Als ik naar Hem kijk, dan zeg ik: U bent het zo waard, gebruik me tot glorie van Uw naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Aritha voor je reactie. Ja, dat is het beste om er zo in te staan. Hij doet het! En wij moeten bereid zijn om een instrument te mogen zijn tot Zijn eer. En dat betekent gehoorzaamheid, maar ook volkomen overgave aan Hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Nelly. Goed om steeds weer opnieuw te beseffen dat bij God alles mogelijk is en dat we het van Hem mogen verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen