zondag 2 februari 2020

De Landman

De landman


De vorige keer hadden we het over de Wijnstok, de Wortel. Jezus Christus.
Nu willen we het over de Landman hebben.
De Landman is God de Vader. Hij is de land-arbeider.




Hoewel de aarde van de Heere is, geeft hij niet uit zichzelf vruchten, tenzij Hij de aarde bearbeidt. Hij heeft het eigendomsrecht, maar Hij zorgt ook Zelf voor de Wijnstok en de ranken. Hij heeft geplant, natgemaakt en de wasdom gegeven (het laten groeien), want wij zijn Gods akkerwerk. 1 Cor.3 : 9.

Hij had het oog op Christus de Wortel en ondersteunde Hem, en liet Hem groeien uit een dorre aarde. Hij heeft het oog op alle ranken en snoeit ze en waakt er over, zodat ze niet zullen beschadigd raken.
Nooit was een landman zo wijs en zo waakzaam over Zijn wijngaard als God over Zijn gemeenten (over Zijn kinderen), zodat ze groeien en bloeien.

Deze gelijkenis leert ons dat we vruchten hebben te dragen en om dit te kunnen moeten we in Jezus Christus blijven.


Vruchtbaar zijn

Onze vruchten komen van uit de Heilige Geest, Die in ons hart woont, nadat wij tot Christus zijn gekomen. 
Liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Zo mogen we wandelen in het geloof, God eren, Hem aanbidden en danken en de vruchten van de Geest uitdragen. 
Dat is dus in woord en daad laten zien, wie Christus voor je is. 
Niet dat je dat erg bewust bent. Wanneer je vol bent van Jezus Christus in je hart, dan zien anderen die vruchten die jij uitdraagt en die krijgen daar wat van mee.
Het is niet jouzelf die ze zien. Nee, Jezus Christus wordt in jou gezien. 
Het is namelijk de liefde van Jezus Christus die je drijft.


gebed

Vader in de hemel, U bent de Landman en Uw Zoon Jezus Christus de Wijnrank.
U die mij geschapen hebt, U, die mij een kind van U maakte, door Uw verzoenend bloed, door geloof uit genade.  Wilt U mij laten groeien meer en meer in Uw wijngaard.  
Er is niemand zoals U Heere, niemand die zo goed voor Zijn kinderen zorgt als U.
U onderhoudt ze, U voedt ze, U beschermt ze, U snoeit ze, U laat ze meer en meer vrucht dragen door Uw hand.
Laat mensen zien, dat ze alleen bij U tot groei en tot echte rust en vrede kunnen komen. Dat ze verlossing vinden van hun zonden in Uw lieve Zoon Jezus Christus.
Roep ze bij hun naam Heere. U zegt het in Uw Woord, dat U dat doet, daarom houd ik me daaraan vast, opdat velen tot U mogen komen en behouden mogen worden.
Dank U lieve Vader in de hemel, dat U mijn Vader wil zijn, U, bent zo groot, zo oneindig onbevattelijk, ik kan er niet bij Heere. Bij U zijn alle dingen mogelijk en daarom stel ik mijn vertrouwen in U, mijn Heere en mijn God in Jezus Naam. Amen.



6 opmerkingen:

  1. Voor eeuwig ben ik dankbaar
                                        
     Dank U o God, dat U mijn God hebt willen zijn.
    Dank U dat ik uw kind mag zijn.
     
    Ik, onwaardig mens,
    gemeten naar mijn eigen daden.
    Maar U legde andere maten aan.
    U zag mijn ziel, hunkerend naar geluk,
    naar liefde, naar vreugde, naar waarheid.
     
    U besloot mijn honger te stillen.
    U besloot mijn dorst te lessen.
    Dat kostte U uw puurheid, uw volmaaktheid.
    U besloot mijn daden de uwe te maken.
    U nam ze voor uw rekening.
    Ondanks de gevolgen.
    U werd veroordeeld.
    U werd verworpen.
    U gaf U zelf prijs, als prijs waarmee
    U mij betaalde.
     
    Nu ben ik gekocht, betaald, uw eigendom.
    Gered voor eeuwig.
    En niets kan mij ooit nog scheiden van U.
    Omdat U zelf mij vasthoudt.
    Dank U wel mijn Vader.
     Wat een Wonder bent U. Ik houd van U. AMEN!
    Cornelis
     

    BeantwoordenVerwijderen