zondag 16 februari 2020

De ranken van de Wijnstok

De ranken


In de gelijkenis van de wijnstok spreekt Jezus ook over de ranken van de wijnstok.
De Wijnstok met de Wortel is Jezus Christus. De Landman is de Vader. 

Twee soorten ranken

Dan heb je twee soorten ranken. De één draagt geen vrucht en de ander wel.



Degene die geen vrucht draagt zijn verbonden met Hem door de draad van een uitwendige belijdenis. Het hart is er niet bij betrokken. Die ranken zullen verdorren, ze kunnen geen vrucht dragen.
Ze zijn niet in Jezus Christus. Deze ranken worden weggenomen, ook al denken ze dat ze zelf wel christenen zijn, omdat ze uiterlijke vormen hebben. En er wordt zelfs gezegd dat ze verbrand worden. (vs.6)

Gesnoeid

De andere ranken worden gesnoeid. Die ranken dragen vruchten, omdat ze in Jezus Christus blijven. Ze worden ook ondersteund door Hem. Maar het snoeien is nodig. 

Wat overtollig is en de groei en de vruchtbaarheid belemmert wordt weggehaald. Ook de besten hebben nog zondige denkbeelden, hartstochten of neigingen, die gezuiverd moeten worden. God belooft het door Zijn Woord en Geest te doen. Er is reinigende kracht in Zijn Woord, dat genade geeft. Je wordt uitgedreven tot Jezus Christus en vraagt om vergeving van zonden en wanneer je oprecht je zonden belijd, krijg je vergeving. Dan wordt je gereinigd van de zonden. Christus kruisdood en Zijn opstanding is onze weg naar het behoud. Je kunt geen andere weg gaan. Je kunt er niet langs heen.








Dit snoeien is er ook om de ranken nog vruchtbaarder te maken. Wanneer wij niet alleen in woorden spreken, maar vooral ook uit de daden laten zien wie Jezus Christus is voor ons is en dat we zonder Hem niets kunnen, dan krijgt Hij alle eer, die Hij moet krijgen. Dan gaat men Jezus zien in jou, niet dat je dat zelf bewust bent, maar Gods liefde mag dan door je heen werken. Dat is Gods Geest, Die werkt in jouw hart.

gebed:

Vader in de hemel, snoei ook mij telkens weer opdat ik maar meer en meer vrucht mag dragen tot Uw eer. En wilt U mij vasthouden, dat ik altijd in U mag blijven en zonder U niets doe in Jezus Naam. Geef me oren om Naar Uw stem te horen, wat U zegt. Geef mij ogen om te zien, wat mijn hand vind om te doen., Oog voor de zwakken, degenen die troost nodig hebben en Uw nabijheid.. Vermeerder de vruchten van mijn boom, opdat U alleen geprezen zult worden, omdat U de Landman bent  en Jezus Christus de Wijnstok. U zij alle eer in Jezus Naam.Amen.

2 opmerkingen: